نحوه استفاده از نرم افزار حسابداري فروشگاهي

۳۴ بازديد ۰ نظر

نحوه استفاده از نرم افزار حسابداري فروشگاهي هوشمند نوين

خودتان را به عنوان حسابدار يك فروشگاه كه به تازگي شروع به كار كرده است، تصور كنيد؛ آيا هيچگونه ايده و يا اطلاعاتي از محاسبه‌ها و كارهايي كه بايد انجام بدهيد داريد؟ هنگامي كه خريد و فروش كالاها از طرف فروشگاه صورت بگيرد، به ثبت چه نوع مدارك و يا اطلاعاتي نياز خواهيد داشت؟ چگونه به عوامل موثر در ايجاد سود براي فروش كالاها پي خواهيد برد؟ به طور كلي در فروشگاه‌هايي كه كالايي را خريد و فروش مي‌كنند، هميشه نياز به استفاده از نرم افزار حسابداري فروشگاهي حس مي‌شود.

فعاليت و هدف اصلي فروشگاه‌ها از خريد انواع محصولات و كالاهاي توليدكنندگان و عمده‌فروشان، فروش بيشتر و تحويل به مشتريان است. در ادامه اين محتوا ضمن پاسخ به تمامي اين سوال‌ها به نحوه حسابداري فروشگاهي مي‌پردازيم. با هوشمند نوين همراه باشيد.

انواع روش هاي خريد و فروش كالاها

براي خريد و فروش انواع محصولات و كالاها از روش‌هاي مختلفي در حسابداري فروشگاه‌ها استفاده مي‌شود. از نمونه توافقاتي كه بين خريداران و فروشنده‌ها صورت مي‌گيرد:

  • خريد و فروش نقدي

در اين نوع معامله‌ها زمان معيني براي پرداخت هزينه در آينده تعيين نمي‌شود. خريدار كل مبلغ را يك جا و نقد پرداخت و فروشنده در همان لحظه كالا را تحويل مي‌دهد. استفاده از اين روش اكثرا در فروشگاه‌ها و خرده‌فروشان رايج است. معمولا ثبت معامله‌هاي نقدي در دفتر روزنامه دريافت‌هاي نقدي صورت مي‌گيرد.

  • خريد و فروش نسيه‌اي

كالا به خريدار تحويل داده مي‌شود اما مبلغ در همان لحظه پرداخت نخواهد شد؛ بلكه بعد از توافق هر دو طرف، به خريدار مهلتي تا پرداخت مبلغ داده مي‌شود. زمانش كه فرا برسد، نحوه پرداخت آن مي‌تواند با چك و يا نقدي باشد؛ همچنين ثبت فروش‌هاي نسيه‌اي نيز به سادگي در نرم افزار حسابداري فروشگاهي هوشمند نوين انجام مي‌گردد.

  • خريد و فروش اقساطي

در اين روش، خريدار بخشي از مبلغ را به عنوان پيش پرداخت، مي‌پردازد. سپس باقي مانده آن را به شكل دوره‌اي پرداخت مي‌كند.

  • خريد و فروش اماني

فروشنده و يا صاحب كالا(آمر)، كالاي خود را به فرد ديگري كه به آن حق‌العمل كار گفته مي‌شود مي‌سپارد تا حق‌العمل كار كالاها را به فروش برساند. در نتيجه آمر مبلغي حاصل از فروش آن كالا را به عنوان كارمزد به او مي‌دهد. اين عمليات نيز به سادگي در سيستم حسابداري فروشگاهي هوشمند نوين قابل دسترسي است كه موجب مب شود كار شما ساده‌تر گردد.

انواع روش هاي خريد و فروش كالاها

انواع روش‌ هاي خريد و فروش كالاها با نرم افزار هوشمند نوين

در بخش حسابداري هرگونه عملياتي كه براي خريد و فروش كالاها صورت بگيرد، بايد سندي هم براي فروشگاه خريدار و هم براي فروشگاه فروشنده به ثبت برسد؛ به همين دليل است كه استفاده از نرم افزار حسابداري فروشگاهي يك نياز مهم محسوب مي‌شود.

  • حساب فروش كالا

درآمد اين نوع فروشگاه‌ها از طريق خريدو فروش كالاها و محصولات به دست مي‌آيد. پس درواقع حساب فروش نقشي همانند درآمد دارد و افزايش آن بستانكار و كاهش آن بدهكار مي‌شود. اين حساب‌ها موقتي هستند و در آخر سال مالي به حساب سود و زيان بسته مي‌شود.

  • حساب برگشت كالا بعد از فروش

بعد از به فروش رسيدن كالا و اتمام معامله، امكان اين كه خريدار بخواهد كالاها را به فروشنده برگرداند به دلايل مختلفي وجود دارد. در برخي موارد كالاي ارسال شده با آن چه كه در فاكتور خريد ثبت شده است يكي نيست و يا آسيب ديده و مشكلي دارد، حتي ممكن است فروشنده به اشتباه تعدادي بيشتر از خواست خريدار فرستاده باشد. اگر كالايي بعد از فروخته شدن برگشت بخورد، به جاي بدهكار كردن حساب فروش، حساب سرگشت از فروش بدهكار مي‌شود. اين حساب دقيقا برعكس حساب فروش كار مي‌كند و باعث كاهش فروش مي‌شود.

  • حساب تخفيفات به صورت نقدي

اينگونه تخفيف‌ها توسط فروشنده به خريدار داده مي‌شوند كه در دفاتر فروشگاه فروشنده در نرم افزار حسابداري فروشگاهي آن، به عنوان تخفيفات نقدي فروش، به ثبت مي‌رسد. اين حساب در نحوه حسابداري فروشگاهي همانند حساب برگشت از فروش مانده عادي آن بدهكار مي‌شود.

  • هزينه حمل كالاي خريداري شده

كالاي خريداري شده در فروشگاه به خريدار تحويل داده مي‌شود. پس هزينه حمل آن را خود خريدار بايد پرداخت كند.

  • هزينه حمل كالاي به فروش رسيده

در بعضي از شرايط فروشنده هزينه ارسال كالا به فروشگاه خريدار را پرداخت مي‌كند. آن هم به اين دليل كه هزينه حمل آن كالا از قبل با مبلغ تمام شده، جمع و محاسبه شده است. اين در صورتي است كه خريدار هزينه حمل را جدا از مبلغ تمام شده پرداخت كرده است كه يعني هزينه حمل دو بار پرداخت شده است در نتيجه فروشنده خود بايد هزينه اضافي كه براي حمل كالا دريافت كرده است را برگرداند.

كلام آخر

در اين محتوا تا حد امكان در مورد نحوه و چگونگي برخي محاسبات در نرم افزار حسابداري فروشگاهي اطلاعاتي را در اختيار شما قرار داديم. اين كه چگونه بايد به ثبت مدارك و سند‌ها بپردازيد و از راه و روش انواع حساب هاي مالي فروشگاه باخبر باشيد. با اين حال اگر سوالي ذهن شما را به خود مشغول كرده، توصيه مي‌كنيم به قسمت مشاهده دموي رايگان نرم افزار حسابداري هوشمند نوين مراجعه كنيد و يا در قسمت تمام با ما اطلاعات خود را ثبت نماييد تا كارشناسان ما با شما تماس گرفته و اطلاعات كاملي را در اختيار شما قرار دهند. در نهايت از توجه شما سپاسگزاريم.

منبع:

https://www.hnovin.com/how-store-accounting/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.